مجله

ویژگی های کلاف مبل راحتی خوب و نحوه تشخیص آن

کلاف مبل

تا به حال به این فکر کرده اید که ویژگی های کلاف مبل راحتی خوب و نحوه تشخیص آن چگونه باید باشد؟ کلاف به اسکلت چوبی مبل گفته می شود که حکم استخوان بندی مبل را دارد و در هنگام خرید باید بسیار بدان توجه کنید، هر چه کلاف از متریال مرغوب و مستحکم تری ساخته شده باشد مبل شما نیز دوام بیشتری خواهد داشت. اگر می خواهید یک مبل با دوام برای سالها در منزل خود خریداری کنید با ما همراه باشید.

کلاف مبل راحتی

کلاف مبل راحتی

بیشتر بدانید:۶ ویژگی یک مبل راحتی خوب

کلاف مبل راحتی

مبل راحتی از دو قسمت به نام کلاف و رویه تشکیل میشود .معمولا قسمت کلاف و اسکلت مبل های راحتی از جنس  چوب ساخته میشوند ما در برخی مدل های تخت خوابشو از فلزات برای ساخت بدنه استفاده میشود. قیمت رویه میل راحتی از جنس پارچه و با چرم است. با توجه به اینکه کلاف مبل راحتی دیده نمیشوند معمولاً از چوب‌های سبک و مقاوم برای ساخت آنها استفاده میشود. بهترین کلاف استفاده شده در مبل خوب ، دوبل می باشد که دارای دو چوب به هم پیوسته است در زمان تعمیر مبل راحتی هم ابتدا کلاف ترمیم میشود و سپس رویه کوبی انجام میشود.

تاثیر چوب در کلاف مبلمان راحتی

تاثیر چوب در کلاف مبلمان راحتی

هرچه تیرگی چوب بیشتر باشد دارای دوام و کیفیت بیشتری است و قیمت بالاتری خواهد داشت

تاثیر چوب در کلاف مبلمان راحتی

یکی از مهمترین موارد توجه به جنس چوب به کار رفته در کلاف مبل است. هرچه استحکام چوب بیشتر باشد قطعا کلاف مبل بهتر و بادوام تر خواهد بود. جنس چوب معمولی که در مبل های استیل استفاده می شود چوب گردو ، چوب راش یا چوب روس است. این چوب در گرجستان و ایران تولید می شود. چوب گردو استحکام بیشتری دارد و سبک تر است اما چوب راش طرح پذیری بیشتری دارد و در تراش ها بهتر خواهد بود.
چوب گردو سخت و در مقابل فشار بسیار جان سخت تر است و چوب راش نرم و بافت منعطف تری دارد. علت استفاده از چوب راش هم همین است که بافت یکدست تری در مبل هنگام برش و تراش ایجاد می شود.

مراحل آماده سازی کلاف مبل

مراحل آماده سازی کلاف مبل

چوب گردو سخت و در مقابل فشار بسیار جان سخت تر است و چوب راش نرم و بافت منعطف تری دارد. علت استفاده از چوب راش هم همین است که بافت یکدست تری در مبل هنگام برش و تراش ایجاد می شود. انتخاب جنس کلاف مبل بیشتر باید متناسب با موقعیت جغرافیایی منطقه باشد به عنوان مثال برای مناطق شرجی شمال و جنوب کشور چوب روس گزینه بسیار مناسبی است چرا که در برابر رطوبت هوا مقاومت بیشتری نسبت به سایر چوب ها دارد. در مناطق خشک و بیابانی برای کلاف مبل می توان از چوب درخت صنوبر استفاده کرد ، چوب راش نیز مناسب می باشد اما به دلیل سنگینی در اسکلت چوبی مبلمان راحتی مناسب نمی باشد ، در صنعت مبلمان بیشتر از چوب های سبک و مقاوم استفاده می کنند تا حمل و نقل انها راحت باشد. مبلمان ممکن است با انواع چوب های روس ، راش ، سفید تولید شوند که چوب سفید در بین انها از مقاومت و قیمت پایین تری برخوردار است.  هرچه تیرگی چوب بیشتر باشد دارای دوام و کیفیت بیشتری است و قیمت بالاتری خواهد داشت.

بیشتر بدانید: نکات مهم هنگام خرید مبلمان راحتی

مراحل آماده سازی کلاف مبل

کلاف سازی مبل عبارت است از نجاری و بریدن چوب به ابعاد مورد نیاز با توجه به قالب و اندازه های از پیش تعیین شده و سپس مونتاژ کردن آنها. این بخش از ساخت مبل خطرناک ترین قسمت است چرا که در آن از ابزارهای بسیار خطرناکی مانند اره فلکه، قطع کن، رنده، گندگی و … استفاده می شود. کلاف به دلیل آن که پایه و اصل مبلمان است باید بسیار دقیق و منظم بر روی آن کار انجام شود چرا که در صورت بی دقتی در ساخت بقیه مراحل با مشکل روبه رو می شود اما نکاتی که باید رعایت شود علاوه بر نکات ایمنی مانند چگونه ایستادن پای دستگاه و کار با ابزارها, تسلط کامل داشتن به اصول نجاری است. استفاده از منگنه یا میخ تیپو و همین طور دوبل کردن و بستن پیچ دستی و … همگی باید به دست متخصص این کار سپرده شود. همین طور یک کلاف ساز مبل باید درباره ویژگی چوب های مختلف اطلاعات کاملی داشته باشد مواردی همچون بافت چوب، گره چوب، اره پذیری و از همه مهم تر این که حتما چوب مورد استفاده به طور کامل خشک باشد وگرنه پس از ساخت کلاف مشکلاتی از قبیل کج شدن مبل، صدا دادن، بو گرفتن و در نهایت شکسته شدن مبل  پیش می آید  .بعضی از مدل مبل های سلطنتی نیز توسط منبت کار دستی انجام می پذیرد. نجار با توجه به نوع محصول تولیدی از آنها استفاده میکند. برای مثال برای تولید کلاف داخلی مبل راحتی از چوب روس استفاده کرده و برای نمای آن از چوب راش یا توسکا استفاده می گردد.

از آنجایکه چوب در طراحی مبلمان نقشی اساس دارد و اساس و پایه کار را تشکیل می‌دهد، کیفیت مبل با نوع چوب و کلاف ارتباط کامل دارد. کلاف‌های بی کیفیت، در آینده مشکل ایجاد خواهند کرد.

ویژگی های کلاف مبل راحتی خوب

ویژگی های کلاف مبل راحتی خوب

یک روش حسی ساده برای تشخیص یک کلاف خوب،صدای غژغژ است.هنگام نشستن بر روی مبلمان اگر صدای غژغژ شنیده شد،نشان از مرغوب نبودن کلاف مبل است.حال برای این صدای غژغژ دو احتمال وجود دارد.

 

ویژگی های کلاف مبل راحتی خوب

  • پایه‌های کلاف خوب لق نمی زند
  • در زمان نشستن روی مبل صدای جیر جیر نمیدهد
  • روی سطح چوبی مبل ناهمواری دیده نمیشود
  • تمامی اجزا از جمله تاج مبل بدون زدگی باشند
  • هیچ یک از قسمت هی مبل مانند پایه‌ها و دسته‌ها اثری از شکستگی ندارند
  • یکسان بودن و داشتن همخوانی طرح های کار شده روی دسته ،  پایه و تاج مبل اهمیت زیادی دارد

 روش های تشخیص کلاف مبل راحتی خوب

یک روش حسی ساده برای تشخیص یک کلاف خوب،صدای غژغژ است.هنگام نشستن بر روی مبلمان اگر صدای غژغژ شنیده شد،نشان از مرغوب نبودن کلاف مبل است.حال برای این صدای غژغژ دو احتمال وجود دارد.

  •  احتمال اول: ممکن است اتصالات قطعات مبل به خوبی انجام نشده باشد
  • احتمال دوم: پایه های مبل تراز نباشند

در مورد اول یعنی اگر مشکل از اتصالات قطعات مبل باشد،توصیه می شود که مبل مورد نظر خریداری نشود.ولی در مورد دوم یعنی اگر مشکل از پایه های مبل باشد،می توان از تولیدکننده یا فروشنده درخواست کرد که پایه های مبل را تراز کند،که این کار به وسیله کنترل کیفیت شیشه تراز می شود،ب ه این صورت که مبل بر روی شیشه تراز قرار می گیرد و کالیبره می شود و هر پایه ای که پایین یا بالا باشد،با دستگاه سنگ،کوتاه و تنظیم می شود به طوری که دیگر مبل صدا ندهد و تکان نخورد.

دومین روش برای تشخیص یک کلاف خوب این است که مبلمان را به طور کامل برگردانید و به کلاف کف مبل نگاه کنید. در کف مبل به راحتی می توان کلاف دوبل، قطعات و اتصالات به کار رفته را مشاهده کرد.

گروه تولیدی عاج افتخار دارد محصولات خود را به صورت کاملا صنعتی، با بهترین کیفیت چوب و جنس پارچه در رنگ بندی های متنوع با بسته بندی های ایمن و دارای ۱۸ ماه گارانتی پس از فروش همراه با ارسال رایگان در سر تا سر ایران به شما مشتریان محترم ارائه دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *