مجله

ثرمه مبل و تزئین آن در مبلمان

ثرمه و تزئین مبلمان

اگر قصد خرید مبلمان جدید دارید، بهتر است قبل آن به چند نکته توجه داشته باشید. اولین نکته ای که باید در نظر داشته باشید، توجه به سبک مبلمان است. ابتدا باید بدانید که به کدام سبک از مبلمان علاقه دارید. برای انتخاب، بهتر است به سبک دکوراسیون منزلتان توجه کنید. ثرمه و تزئین مبلمان یکی از موضوعاتی می باشد که ما در این مقاله به آن می پردازیم.

مبل ها را می توان به مبلمان کلاسیک، مدرن، مینیمال، نئو کلاسیک و… تقسیم کرد. تزئیناتی که در مبلمان استفاده می شود با توجه به سبک آن ها متفاوت است. به همین دلیل انتخاب ثرمه مبلمان منزل تا اندازه زیادی وابسته به سبک مبلمان شما می باشد.

از نکات مهمی که در هنگام خرید مبلمان باید به آن توجه کنید می توان به کیفیت بدنه، رنگ چوب، رنگ پارچه، کیفیت پارچه، ضد آب و ضد لک بودن پارچه، مقاومت در برابر شوینده ها، کیفیت دوخت و تزئینات به کار رفته در آن اشاره کرد.

برای تزئین مبلمان از انواع نوار ها، منگوله، هد نیل، ثرمه مبل، قیطان، کوک ساده، فلنج، دکمه، شرابه دوزی ، گل میخ های نیکلی، برنجی، طلایی، شرابی و… استفاده می کنند.

در مبلمان با سبک مدرن، از گل میخ ها با فاصله زیاد استفاده می شود. در مبلمان با سبک کلاسیک، گل میخ ها با فاصله ی کم و چسبیده به هم بر روی مبل قرار می گیرند.

تصور ذهنی که عموم مردم از مبلمان سنتی دارند، مبل هایی سنتی و قدیمی با رنگ قهوه ای است. اما سبک کلاسیک هم مانند هر سبک دیگری تغییرات زیادی داشته است و در مدل های مختلفی تولید می شود.

ثرمه چیست؟

به نوار طنابی شکلی که با استفاده از تابیدن چند نوار به یکدیگر ساخته می شود، ثرمه گفته می شود. قطر ثرمه در اکثر مواقع در حدود یک سانتی متر می باشد. این اندازه ممکن است در مدل های مختلف کمی متفاوت باشد.

ثرمه زدن به مبل یکی از روش های تزئین آن است که جلوه ای شکیل به مبلمان می دهد. کمک می کند تا تمیزی کار رویه کوبی مبل چند برابر شود. تمامی درزهای مبل را می پوشاند و مبل، دوخت و ظاهر تمیز تری پیدا می کند.

انواع ثرمه مبل

یکی از رایج ترین گزینه هایی که از گذشته تاکنون برای بازسازی مبلمان قدیمی و زیبا سازی مبلمان جدید استفاده میشود، ثرمه می باشد. اولین مدل از ثرمه که در ساخت مبلمان استفاده می شود، ثرمه طنابی است.

از مهم ترین ویژگی های این مدل ثرمه، کیفیت و دوام بالای آن می باشد. ثرمه های طنابی با دوام ترین مدل از نوارهای به شمار می روند.

با توجه به کاربرد این مدل در صنعت مبلسازی، این ثرمه در انواع رنگ ها و طرح ها تولید می شود. ثرمه های نواری با داشتن درخشندگی بالا، به زیبایی مبلمان شما می افزایند. این ثرمه ها با به هم پیچیدن پندین رشته نوار با قطر یکسان تولید می شود. به کمک آن به راحتی می توان تمام درزها و شکاف های مبل را پنهان کرد.

از انواع مختلف این ثرمه می توان به زری دار، سه لایه، چهار لایه، ضخیم، نازک و… اشاره کرد. کشسانی بالا، ثبات رنگ، درخشندگی را می توان از ویژگی های منحصر به فرد این مدل از ثرمه دانست.

ثرمه های طنابی با پهنای مختلف تولید می شود. میزان پهنای ثرمه در زیبایی مبل بسیار تاثر گذار است. برای مثال اگر بخواهید در یک مبل ظریف از ثرمه استفاده کنید، باید از مدل هایی با پهنای کمتر استفاده کنید.

انواع مدل های ثرمه مبل

ثرمه ریشه مبلی ساده، ثرمه نوار مبلی رشته ای، ثرمه نوار مبلی مارپیچ، ثرمه نوار مبلی یک طرفه، ثرمه ریشه مبلی دوبل، ثرمه ریشه مبلی دوبل ربان دار، نوار ثرمه تی، ثرمه نوار مبلی طرح پروانه ای، ثرمه نوار مبلی نگین دار و…

استفاده از ثرمه

در مبلمان های مدرن، معمولا از ثرمه استفاده نمی شود و بیشتر از قیطان های هم رنگ پارچه و بدنه مبل استفاده می کنند. اینکه از چه مدل ثرمه ای در تزئین مبلمان استفاده شود، کاملا به سبک آن بستگی دارد.

ثرمه چشم بلبلی

این نوع ثرمه از ساده ترین مدل های ثرمه می باشد که به عنوان نوار مبلی تخت استفاده می شود. ثرمه چشم بلبلی در مقایسه با سایر مدل ها دارای قیمت ارزان تری است و در تولید آن از قیطان و ثرمه باریک استفاده نمی شود.

کاربرد دیگر ثرمه مبل

هماطور که می توانید حدس بزنید، تنها کاربرد ثرمه، تزئین مبلمان نیست. از دیگر کاربرد های ثرمه می توان به تزئین کوسن، تزئین پرده، فرش، کیف دست، آباژور و تاب اشاره کرد.

رویه کوب های حرفه ای در استفاده از ثرمه تبحر دارند و با استفاده از تجربه و دانشی که در این زمینه دارند، به راحتی می توانند بهترین نوع ثرمه را برای مبل انتخاب کنند.

از نکات مهمی که در زیبایی مبلمان تاثیری دارد، وجود هارمونی رنگی بین ثرمه و پارچه و چوب می باشد. شما می توانید با در نظر گرفتن این نکات ریز خریدی مناسب و کاملا مطابق با سلیقه خودتان داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *