مجله

تاریخچه صنعت مبلمان در جهان و ایران

تاریخچه مبلمان

ما در این مقاله تاریخچه صنعت مبلمان در جهان و ایران را بررسی می کنیم. مبلمان نقش موثری در زیبایی دکوراسیون داخلی دارد. به همین خاطر از دیرباز تاکنون این عنصر زیبایی به شکل ساده و سنتی تولید می شد. طبق شواهد موجود در گذشته نیز از مبلمان در دکوراسیون داخلی استفاده می شد.

و اما با این تفاوت که ساخت مبلمان به صورت امروزی و در سبک ها و طرح های جدید ساخته نمی شد. بلکه بر اساس میزان دانش و مهارت افراد مبلمان به صورت خیلی ساده و سنتی ساخته می شد.

شاید تا به الان این فکر در ذهن شما هم خطور کرده باشد، که صنعت ساخت انواع مبلمان مربوط به چه دوره ای می باشد و اینکه ساخت مبلمان در گذشته به چه شکل بوده است.

 همانطور که گفته شد. ما در این مقاله به قدمت تاریخچه صنعت مبلمان در جهان و ایران می پردازیم، پس ما را تا انتهای مقاله همراهی کنید، تا با مطالعه متن اطلاعات جامع و مفید تری در رابطه با صنعت مبلمان کسب کنید.

صنایع چوب در ایران

اگر بخواهیم به صورت موشکفانه تاریخ صنعت مبلمان سازی در ایران را مورد بررسی قرار دهیم. باید به طور یقین بیان کنیم،که صنایع چوب عمر چند هزار سال دارد. به این دلیل که از دیر باز تاکنون صنعت چوب وجود داشته اما نحوه استفاده و بهره برداری از چوب طی سال های گذشته تغییرات قابل توجهی کرده است.

اسناد و شواهد موجود در تاریخ صنعت چوب در 50 سال گذشته حاکی از آن است که در این دوره زمانی صنعت مبلمان با به کار گیری چوب در واقع توانسته به شکل سنتی وسایل چوبی را تولید کند.

اما با گذشت زمان و همچنین با پیشرفت هایی که در صنعت چوب به وجود آمد. در واقع کمتر از یک دهه پیشرفت چشمگیری در صنعت چوب سازی آغاز شد.

تاریخچه صنعت مبلمان در ایران

در همان اوایل حکومت صفوی و قاجار در ایران ساخت صندلی و مبلمان شروع تازه ای یافت. با ورود اروپائیان به دربار کشور و همچنین طی سفرهای شاهان قاجار و صفوی به کشورهای دیگر صنعت ساخت صندلی و مبلمان شکل جدیدی پیدا کرد.

در این دوره مبلمان و صندلی های چوبی  زیبایی توسط هنرمندان ایرانی ساخته شد. که نمونه هایی از این صندلی ها در موزه نگهداری می شود.

مبلمانی که توسط این هنرمندان ساخته میشد در واقع در دربار استفاده می شد. و با گذشت زمان به تدریج افراد عادی نیز از در خانه های خود استفاده کردند.

صنعت ساخت مبلمان قدمت 50 ساله دارد و با گذشت زمان و همچنین به دلیل پیشرفت هایی که در صنعت ساخت مبلمان به وجود آمده است.

این صنعت نسبت به 50 سال پیش پیشرفت زیادی در تولید انواع وسایل چوبی از جمله مبلمان صندلی داشته است، چرا که امروزه با بالا رفتن سطح دانش و مهارت تولید کنندگان ، انواع متنوعی از مبلمان وصندلی ها در مدل های متفاوت تولید شده است.

در گذشته تولید مبلمان به صورت سنتی انجام می گرفت. اما با گذر زمان و همچنین با پیشرفت دانش و تکنولوژی در زمینه تولید مبلمان امروزه شاهد پیشرفت های زیادی در این صنعت هستیم.

امروزه بیش از گذشته از مبلمان برای دکور منزل استفاده می شود. و همچنین به علت رشد و پیشرفت به وجود آمده در این صنعت نسبت به دهه های گذشته موجب شده است. که کشورمان به عنوان صادر کننده صنایع چوبی از جمله مبلمان و صندلی شناخته شود.

با همکاری واحدهای صنفی و صنعتی در صنعت مبلمان شاهد تولید مبلمان راحتی با کیفیتی در این صنعت هستیم. چرا که واحدهای صنفی در ابعاد هنری و واحدهای تولیدی نیز در تولید هر چه بیشتر مبلمان با هم فعالیت می کنند.

قدمت صنعت مبلمان در جهان

صنعت مبلمان، کلیه شرکت ها و فعالیت هایی است که در زمینه طراحی، ساخت، توزیع و فروش اشیاء کاربردی و تزئینی لوازم خانگی از جمله مبلمان فعالیت می کنند.

تولید مدرن مبلمان، بر خلاف طراحی آن، یک صنعت عمده تولید انبوه در اروپا، ایالات متحده و سایر مناطق پیشرفته است. این صنعت عمدتاً در قرن بیستم شکل گرفت.

شرکت‌های مبلمان آمریکایی، شرکت‌های قدیمی تری بودند که نسل به نسل این صنعت دست به دست می شد. در گذشته‌ای نه چندان دور، مبلمان به روش قدیمی ودستی ساخته می شد. و تولیدکنندگان مبلمان در ویرجینیا و کارولینا طی سالهای زیادی به این حرفه مشغول بودند.

و به دلیل رقابتی که بین این کشورها بر سر تولید مبلمان بود، در نهایت هر کدام تمام سعی خود را به کار می گرفتند، تا مبلمان با کیفیتی تولید کنند.

سخن پایانی

افزایش تقاضا برای مبلمان با قیمت مناسب، استفاده اقتصادی از چوب را در اولویت قرار داده است. چوب طبیعی به عنوان یک ماده بسیار ضایع کننده است. به این دلیل که بیش از 25 درصد از ماده طبیعی یک درخت در واقع وارد کارخانه ها جهت ساخت مبلمان می شود.

امروزه تولید کنندگان زیادی هستند که انواع متنوعی از مبلمان را تولید و روانه بازار می کنند، هر کدام از این مدل ها جنس و رنگ های متنوعی دارند، شما می توانید با توجه به سلیقه و طراحی دکور منزلتان هر کدام از مدل های موجود در بازار را خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *