مجله

اصول نشستن بر روی مبل و صندلی

اصول نشستن روی مبل و صندلی

امروزه در بیشتر خانه ها از مبلمان و صندلی های نظیر صندلی کامپیوتر، صندلی راحتی و همچنین صندلی های ناهار خوری استفاده می شود. در حقیقت مبلمان و صندلی علاوه بر اینکه نقش موثری در دکوراسیون داخلی خانه دارند، آسایش و راحتی را برای افراد در مواقع نشستن فراهم می کنند. ما در این مقاله قصد داریم که اصول نشستن بر روی مبل و صندلی را برای شما بیان کنیم.

با توجه به رشد افزون جمعیت، بیشتر افراد به زندگی کردن در آپارتمان ها روی می آورند. استفاده از مبلمان و صندلی برای دکوراسیون آپارتمان با فضای کم بسیار مناسب می باشد. تولیدکنندگان انواع متنوعی از مبلمان و صندلی را در طرح ها و رنگ های متنوع در مدل های مختلف تولید و روانه بازار می کنند. شما با توجه به دکور و فضای موجود در منزلتان می توانید هر کدام از مبلمان و صندلی را انتخاب و خریداری کنید.

اگر به کارهای روزانه خود کمی نگاه بیندازید، متوجه خواهید شد، که شما بیشتر زمان هایی که در منزل هستید. بر روی مبلمان و صندلی یا در حال تماشای تلویزیون، خواندن روزنامه و کتاب و یا در اتاق خود بر روی صندلی و مشغول کار کردن با کامپیوتر خود هستید. و  یا همچنین  در حال خوردن نهار یا شام بر روی صندلی های ناهار خوری هستید.

آیا تا به حال همچنین حسی را تجربه کرده اید، که بعد از چند ساعت نشستن بر روی انواع مبل و صندلی احساس درد در ناحیه ستون فقرات خود کنید، آیا شما تا به الان می دانستید، که اگر به صورت اصولی و استاندارد مدت زیادی بر روی مبل و صندلی بنشینید چه پیشامدی برای ستون فقرات شما دارد.

 آیا شما از نحوه درست نشستن بر روی مبل و صندلی اطلاعی دارید؟

ما در این مقاله قصد داریم، شما را با نحوه درست نشستن بر روی مبل و صندلی آگاه کنیم و اصول نشستن بر روی صندلی و مبلمان را برای شما بیان کنیم. تا در مواقع نشستن بر روی مبل و صندلی با رعایت کردن این اصول دیگر احساس درد و ناراحتی در ستون فقرات خود نکنید، پس ما را تا انتهای مقاله همراهی کنید.

لزوم رعایت کردن اصول نشستن

هر گونه فعالیتی اعم از نشستن، خوابیدن ، راه رفتن در طول روز بر سلامتی شما تاثیر خواهد گذاشت و باید با اصول و قواعد درست هر کدام از این فعالیت ها آشنا باشید. به عنوان مثال، در مواقع نشستن به مدت طولانی بر روی مبلمان و صندلی اصول و قواعد نشستن را رعایت کنید.

چرا که در زمان نشستن ناصحیح اندام ها و استخوان های بدن شما شکل اولیه خود را از دست می دهد و یک حالت ناهماهنگی بین اندام های بدن شما ایجاد می شود.  فشار وارد شده بر اثر نشستن ناصحیح موجب تحلیل رفتن و همچنین ساییدگی زود هنگام مفاصل می شود. و در نهایت موجب دردهای نظیرکمر درد و دردهای عضلانی می شود.

پس برای جلوگیری از بروز چنین دردهای در بدن خود بهتر است در مواقعی که در منزل و یا حتی سر کار هستید، اصول نشستن را رعایت کنید.

آیا می دانستید که نشستن طولانی ‌مدت شما روی مبلمان و صندلی موجب بروز مشکلاتی از قبیل مشکلات عضلانی، بیماری قلبی و عروقی و دیابت می شود؟ متاسفانه همین طور است و در اثر نشستن ناصحیح و طولانی مدت چنین مشکلاتی در بدن ایجاد می شود. چرا که منشا همه این مشکلات بی تحرکی و عدم فعالیت در مدت زمان طولانی می باشد.

اگرچه برای پیشگیری از بروز چنین مشکلاتی نیاز هست که در مواقع نشتن بر روی مبل و صندلی اصول نشستن را رعایت کنید. ولی در کنار همین مسئله نیز باید به خاطر داشته باشید که هر چیزی وقت و اندازه مخصوص به خود را دارد. و به این نکته دقت داشته باشید، که به مدت طولانی به صورت ثابت در مکانی به حالت نشسته نمانید، چرخی بزنید، فعالیتی انجام دهید و مجددا اگر تمایلی به نشستن دارید، بنشینید.

اصول نشستن بر روی مبل و صندلی

اکثر افراد زمان های زیادی را صرف تماشای تلویزیون و یا خواندن کتاب می کنند.  و با توجه به سبک و زندگی امروزه با وجود مبلمان و صندلی کمتر دیده می شود که افراد روی زمین بنشینند. به همین خاطر افراد برای راحتی بیشتر و همچنین مسلط بودن بر فعالیت خود ترجیح می دهند.

که همه فعالیت روزانه خود اعم از مطالعه کردن، تماشای تلویزیون و….. را در حالت نشسته بر روی مبلمان و صندلی انجام بدهند، به همین خاطر ما در این قسمت از مقاله اصول نشستن بر روی مبل و صندلی را برای شما بیان می کنیم، این اصول عبارت اند از:

1-اولین موردی که باید در زمان نشستن رعایت کنید، این است، که به مدت طولانی در یک حالت ثابت قرار نگیرید، و هر چند مدت یک بار وضعیت نشستن خود را تغییر بدهید.

2-هنگام نشستن بر روی مبل دقت داشته باشید. برای هماهنگ کردن اندام های بدن گردن و شانه های خود را به سمت جلو حرکت دهید و سپس، سر و شانه ها را به‌آرامی بلند کنید. کمرتان را به سمت جلو فشار داده و منحنی ستون فقرات را برجسته کنید.

3-در زمان نشستن بر روی صندلی باید دقت داشته باشید. که قبل از نشستن صندلی را تنظیم کنید. تنظیم کردن صندلی در جهت درست قرار گرفتن اندام های بدن شما باید باشد، بدین صورت که صندلی را طوری تنظیم کنید که در موقع نشستن پاهای شما دقیقا موازی با سطح زمین باشد.

در صورت موازی بودن پاها با سطح زمین زانوها هم در راستای لگن شما قرار می گیرد، با درست قرار گرفتن پاها و زانوهای شما بازوها نیز به طبع باید موازی با سطح زمین باشد. دقت داشته باشید که اگر بازوها به صورت موازی با سطح زمین قرار نگیرد در اثر خم کردن آرنج ، فشار زیادی بر بازوها ایجاد می شود.

نحوه قرار گرفتن پاها هنگام نشستن

4-هنگام نشستن بر روی مبل و صندلی باید طوری بنشینید که پاهای شما دقیقا بر روی سطح زمین قرار گیرد. به این دلیل که وقتی به این صورت بر روی صندلی می نشینید، زانوهای شما نیز در راستای لگن شما قرار می گیرد، و به دنبال آن در موقع نشستنن در مدت طولانی فشاری بر مفاصل زانو وارد نمی شود.

در زمان نشستن به این نکته دقت داشته باشید که اگر به حالت صاف بر روی مبل و صندلی بشینید. علاوه بر اینکه بر زانوها فشار وارد می شود. در اثر نشستن زیاد به صورت صاف فشار زیادی هم بر قسمت شانه ها و همچنین مفاصل گردن وارد می شود.

در مواقعی هست که در زمان خستگی پاهیتان را روی هم می اندازید. دقت داشته باشید که از نظر علمی این کار اشتباه می باشد. چرا که در این مواقع عضلات دچار کشیدگی شده و جریان خون نیز در این عضلات کاهش می یابد و همین امر موجب بروز مشکلات جدی برای شما می شود.

بهتر است در زمان خریدن مبلمان و صندلی حتما به این نکته دقت داشته باشید که در زمان خرید علاوه بر توجه کردن به زیبایی و شیک بودن مبلمان حتما به ارتفاع مبلمان و صندلی هم توجه داشته باشید
چند دقیقه ای بر روی مبلمان و صندلی بنشینید و از نظر ارتفاع و همچنین طرز نشستن صحیح آن را برانداز کنید.

‏استفاده از کوسن برای نشستن اصولی

5-اگر دقت داشته باشید، بیشتر مبلمان ها دارای کوسن های کوچکی می باشند. در موقع نشستن و تکیه کردن به مبل اگر احساس می کنید. که فشاری به ستون فقرات شما وارد می شود و به خوبی به مبل تکیه نکرده اید. می توانید از کوسن های کوچک مبل و یا اگر بر روی صندلی نشته اید برای تنظیم کردن ارتفاع خود از سح زمین از بالشتک های کوچک استفاده کنید.

6-ساعات زیادی از وقت دانشجویان و دانش آموزان صرف نشستن بر روی صندلی در کلاس درس می شود. به همین خاطر در صورت استفاده از صندلی غیر استاندارد موجب فشار زیادی بر زانوها و شانه های آنها می شود.به همین خاطر بهتر است از صندلی های دسته دار با ارتفاع مناسب برای نشستن این افراد در کلاس درس استفاده شود.

تا در زمان حضور در کلاس درس بدون هیچ ناراحتی و دردی و همچنین در ناحیه زانو و ستنون فقرات خود بهتر درس را گوش بدهند و در نهیت عملکرد و بازدهی آنها در یاد گیری دروس بالاتر می رود.

7-بر روی مبل و صندلی طوری بشینید که کف پاهای شما روی سطح زمین قرار گیرد. در زمان نشستن به مدت طولانی باید طوری روی صندلی بشینید که فشار حاصل از وزن شما بر زانوها وارد نشود به همین خاطر زانوهایتان باید در راستای لگن و یا کمی پایین تر قرار بگیرد.

وزن بدن و اصول نشستن

8-اطمینان حاصل کنید که وزن بدن شما به‌طور مساوی روی باسن قرارگرفته است. زانوها را در زاویه راست خم‌کنید و مطمئن شوید که زانوهایتان هم‌راستا با لگن یا کمی پایین‌تر از لگن قرار گرفتند. پاهایتان باید صاف روی زمین قرار بگیرند. پاهایتان را روی‌هم نیندازید؛ این کار باعث میشود. که جریان خون کاهش پیداکرده و عضلات دچار کشیدگی شوند

9-برای مواقعی که بیشتر وقت خود را در پشت کامپیوتر می گذرانید، بهتر است، از صندلی های استاندارد استفاده کنید. به این دلیل که صندلی های استاندارد به خوبی گودی کمر را می پوشانند.

10-همان طور که در مبحث بالا گفتیم، یکی از مهمترین اصول نشستن بر روی صندلی و مبلمان این است. که هر چند مدت یک بار وضعیت نشستن خود را تغییر دهید. برای افراد شاغل توصیه می شود، که در زمان نشستن به مدت طولانی هر چند ساعت یک بار از جای خود بلند شوند. فعالیتی هر چند کوتاه از جمله فعالیت کششی انجام دهند و مجددا بر روی صندلی خود بنشینند.

سخن پایانی

در صورت نشستن نا صحیح بر روی مبل و صندلی به تدریج و با گذشت زمان مشکلاتی زیادی از قبیل ساییدگی مفصل در زانوها و ستون فقرات در بدن ایجاد می شود. و به دنبال آن مشکلات جدی تری را به همراه خواهد داشت. بدین منظور شناخت اصول نشستن بر روی مبل و صندلی برای تک تک افرادی که بیشتر وقت خود را صرف نشستن بر روی مبل و صندلی می کنند، ضروری و حائز اهمیت می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *