مجله

دکوراسیون مینیمال و ویژگی های آن

دکوراسیون مینیمال

بسیاری از افراد با دکوراسیون های که شلوغ هستند مخالف هستند و به دنبال خانه ای هستند که سبک بسیار ساده و شیکی داشته باشند. یعنی با کمترین وسایلی که وجود دارد بهترين فضا و بهترین دکوراسیون را خلق کنند. به این کار دکوراسیون مینیمال گفته می شود. امروزه طرح سبک دکوراسیون مینیمال طرفداران بسیار زیادی دارد. و اکثر افراد مشکل پسند از این سبک پیروی می کنند زیرا در این سبک آرامش و محیط منظم به وجود می آید.

برای این که بخواهیم این سبک را پیاده سازی کنیم ابتدا باید با یک سری اصول و ویژگی های که در این سبک لازم است آشنا شد. و سپس اقدام به پیاده سازی دکوراسیون مینیمال کرد. و به این صورت نیست که چون طرح ساده ای است اجزای آن هم آسان است. به همين دليل در ادامه به بررسی این سبک و ویژگی آن خواهیم پرداخت.

دکوراسیون مینیمال چیست ؟

به طراحی که در خانه انجام می شود دکوراسیون گفته می ‌شود. انواع و سبک های مختلفی از دکوراسیون ها وجود دارد که دکوراسیون مینیمال یکی از این سبک ها است. این سبک در سال ۱۹۲۰ در قسمت معماری خانه ها از آن استفاده شده و سپس تبدیل به دکوراسیون داخلی شده است. در حالت کلی در این روش بیشتر بر روی استفاده کمتر از وسایل و خلق محیط دنج و آرام و شیک تاکید می کند که در آن هیچ گونه به هم ریختگی و تجمل گرایی دیده نمی شود.

و هدف مهم این سبک این است که انرژی مثبت در خانه ساطع شود. این سبک ویژگی های خاصی دارد که برای این که بتوان خانه ای با دکوراسیون مینیمال را ایجاد کرد باید از یک سری اصول و ویژگی استفاده نمود تا حالت مینیمال به درستی نمایش داده شود.

وقتی طرح مینیمال را تداعی کردند بر این گزینه تاکید داشتند تا موارد غیر ضروری مثل مبلمان ، رنگ آمیزی ها و طرح و اشکال غیر ضروری را حذف کنند. مزیت بسیار مهمی که این‌ سبک دارد این است که هزینه های اضافی ناشی از دکوراسیون داخلی را به طور چشم گیری کاهش می دهد. در اکثر نقاط خانه می توان از سبک مینیمال استفاده کرد مثلا : اتاق پذیرایی ، اتاق خواب ، اتاق نشیمن و … به طور حتم استفاده از این روش‌ مزایا و معایبی را به همراه خواهد داشت که در ادامه به طور خلاصه به این موارد اشاره می کنیم.

فواید استفاده از دکوراسیون مینیمال

استفاده از دکوراسیون مینیمال فواید بی شماری دارد ولی در حالت کلی می توان گفت که این دکوراسیون دارای فواید زیر است :

 از بین بردن استرس و اظطراب از محیط خانه

ایجاد نظم در خانه

استفاده مناسب و بهینه از فضای موجود در خانه

 داشتن فضای باز با حذف کردن وسایل غیر ضروری در محیط داخلی خانه مثل پذیرایی

صرفه جویی در هزینه ها با حذف کردن موارد غیر ضروری

استفاده بهینه از وسایل موجود در خانه

استفاده از این سبک بر اساس تبعیت از محیط زیست

معایب استفاده از دکوراسیون مینیمال

با توجه به این که هر سبک و الگویی می تواند معایبی داشته باشد این سبک هم شامل یک سری معایب می باشد که به صورت خلاصه عبارت است از:

ساده و یک نواخت بودن فضا

عدم استفاده از اشکال خاص و عدم فانتزی بودن محیط

 تکراری بودن الگوهای به کار رفته

استفاده کردن از خط های صاف در هنگام چیدمان وسیله ها و عدم استفاده از خطوط دیگر

ویژگی های دکوراسیون مینیمال

برای این که بتوان سبک دکوراسیون مینیمال را در خانه پیاده کرد باید یک سری ویژگی های که وجود دارد را تبعیت کنیم این ویژگی ها عبارت است از:

 استفاده کردن از مبلمان و سایر وسایل موجود

در این سبک مبلمان و سایر وسایلی که صرفا به آن ها احتیاج داریم قرار داده می شود و از استفاده کردن و قرار دادن سایر وسایل که حالت تزئینی دارند پرهیز می شود .از میزهای چوبی ساده و شیک استفاده می شود. و همچنین استفاده از صندلی های چوبی کم جا و شیک و …

استفاده از شکل های هندسی ساده

یکی دیگر از ویژگی های این سبک این است که در دیوار ها و همچنین در مبلمان و وسایل موجود از شکل های هندسی که دارای زاویه های منحنی باشند استفاده نمی شود. اکثرا اشکالی که حالت صاف و مستقیم و به شکل مربع و مستطیل است استفاده می شود.

استفاده کردن از رنگ های خنثی و ساده

از دیگر ویژگی این سبک می توان گفت که رنگ هایی که در دکوراسیون مینیمال به کار برده می‌ شوند اکثرا حالت ساده دارند و عموما رنگی نیستند. مثلا رنگ سفید، کرمی و رنگ بژ از رنگ هایی هستند که در این سبک به کار برده می‌ شوند.

استفاده از پنجره های بزرگ

یکی از ویژگی مهم دکوراسیون مینیمال این است که حتما باید میزان نور ورودی بیشتر باشد. یعنی باید حتما پنجره بزرگی نصب کرد و پرده هایی که نصب می کنند باید نازک باشند تا نور ورودی بیشتر باشد.

استفاده کردن از مواد طبیعی

در این سبک بیشتر از مواد طبیعی مثل سنگ و چوب و یا پارچه استفاده می کنند تا فضا حالت طبیعی داشته باشد و زیبا به‌ نظر برسد.

 داشتن سطوح صاف

این دکوراسیون اغلب سطحی صاف دارد به این منظور اکثر طرح ها مثل کابینت ها ، چراغ ها و یا دستگیره ها حالت توکار دارند تا فضا را به‌ صورت‌ صاف و هم سطح در بیاورد.

پیاده سازی دکوراسیون مینیمال با وسایل موجود

برای این که بتوان یک دکوراسیونی طراحی کرد که حالت مینیمال داشته باشد نیاز است تا ابتدا موارد مهم و پر کاربردی که به آن ها نیاز دارید را در فضای خانه چیدمان کنید. و از به‌ کار بردن وسایلی که ضرورتی برایتان ندارد پرهیز کنید. همچنین باید از فضاهای موجود استفاده بهینه را ببرید یعنی فضای کابینت و یا فضای کمد دیواری بیشترین استفاده را کرده باشید.

توجه کردن به این نکته ضروری است چون وسایلی که در این دکوراسیون استفاده می شود کم است ممکن است فضا حالت نامطلوب داشته باشد برای‌ این که این موضوع را حل کرد بهتر است از وسایل و مبلمانی استفاده کرد که بالاترین کیفیت را داشته باشند.

همچنین مبلمانی که خریداری می کنید باید ارتفاع آن ها کم باشد و رنگ خنثی داشته باشد و در نهایت به صورت ساده و صاف باشد. البته در این روش به این نکته هم باید توجه کرد که فرش هایی که به این منظور تهیه می‌ کنید باید کاملا ساده و بدون هیچ شکل و انحنای باشند به همین دلیل فرش های ایرانی برای این کار مناسب نمی باشند.

برای این که بخواهیم حالت خنثی و یکنواخت این محیط را از بین ببریم از کف پوش ها و پارکت های چوبی استفاده می شود. برای این که این کف پوش ها دیده شود بهتر است از فرش هایی استفاده گردد که اندازه آن‌ ها کوچک می باشد. نوع پرده هایی که در این سبک انتخاب می شود هم مهم است به همین دلیل باید نوع پرده ها حالت کرکره ای باشد و یا از نوع حریر باشد تا مانع میزان نور وارده نشود.

نکات مورد توجه در دکوراسیون مینیمال

توجه به این نکته ضروری است. درست است که این سبک تاکید به استفاده از اشکال و وسایل صاف و ساده را دارد. اما در هنگام استفاده از آن ها هم باید محدودیت اعمال کرد یعنی زیاده روی در استفاده از این وسایل باعث ایجاد فضای نامطلوب می شود. بنابراین استفاده از چند تابلوی ساده می تواند پاسخ خوبی برای این هدف باشد.

درست است که این سبک ویژگی ها و قوانین خود را برای پیاده سازی آن دارد که این ویژگی و قوانین را باید رعایت کرد. اما همانند سایر سبک ها می توان طبق سلیقه و خلاقیت فردی هم اقدام به ایجاد یک دکور شیک و مینیمال کرد.

یکی از وسایلی که اهمیت بسیار زیادی در موفقیت اجرای دکوراسیون دارد مبلمان می باشد. یعنی به طور قطع می توان گفت که مبلمان حکم پادشاهی در منزل دارد. و باعث بهتر دیده شدن سبک مینیمال می شود. پس بهتر است مبلمان را در این سبک در مرکز منزل قرار داد تا تمرکز بیشتری بر روی این قسمت از وسایل انجام گیرد.

در حالت کلی در این سبک مهم ترین کلید این است که ابتدا جای وسایل های ضروری را مشخص کنید. و سایر وسایل جزئی دیگر را بر اساس آن ها تنظیم کنید. تا به هدف اصلی این سبک که نشان دادن سادگی در عین حال شیک بودن است رسید.

فضای خالی در این سبک

در این سبک فضای خالی زیادی وجود خواهد داشت. وجود این فضا در صورتی که استفاده بهینه از آن نشود هدر رفت فضا خواهد بود. پس بهتر است که فضای ذخیره‌ سازی در قسمت های خالی انجام گیرد تا وسایل های ضروری و اضافه در قسمت های ذخیره سازی قرار داده شود .

 استفاده از دکوراسیون مینیمال صرفا مربوط به پذیرایی نیست و در سایر قسمت ‌های دیگر هم می‌ توان استفاده کرد. به خصوص در قسمت آشپزخانه و یا در قسمت اتاق خواب ها. استفاده در قسمت اتاق خواب می تواند جواب دهی خوبی داشته باشد چون فضای خالی زیاد خواهد بود و کم بود فضا در اتاق ها نخواهیم داشت .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *