مجله

راهکارهای مبارزه با حشرات موذی در مبلمان و چوب

راهکارهای مبارزه با حشرات موذی در مبلمان

آیا تا به حال در برخورد با حشرات موذی که به مبلمان و قسمت های چوبی آن صدمه وارد می کنند، برخورد داشته اید؟ آیا می دانید برای برطرف کردن این مشکل باید چه کاری انجام دهید؟ راهکارهایی که برای مراقبت از مبلمان چوبی ارائه می شود، کارهای سختی نبوده و به راحتی و با ترفندهایی که در ادامه گفته خواهد شد، می توانید مبل های منزل خود را از بابت وجود حشرات موذی پاک کنید. اگر با این مشکل در حال دست و پنجه نرم کردن هستید، ادامه این متن را مطالعه کنید.

انواع حشرات موذی مخرب مبل

قبل از آنکه در مورد راهکارهای مبارزه و از بین بردن حشرات موذی نکاتی ارائه شود لازم می دانیم ابتدا حشراتی که می توانند باعث از بین رفتن مبلمان چوبی شوند را معرفی کنیم.

سوسک چوب خوار

یکی از حشراتی که باعث وارد آسیب های فیزیکی به ساختار مبل راحتی چوبی می شود، سوسک چوب خوار است. این نوع سوسک از نظر عملکرد مانند موریانه رفتار کرده و از جمله حشراتی است که در شرایط آب و هوایی سرد و مرطوب به خوبی می تواند زندگی کند.

معمولا لاروهای این حشره به مدت 3 تا 5 سال در درون چوب ها زنده مانده و بعد از گذشت این مدت زمان، تا نزدیک سطح چوب آمده و به شفیره تبدیل می شوند و بعد از چند وقت سوراخ هایی را در سطح چوب ایجاد می کنند. معمولا این حشره قسمت زیادی از عمر خود را به صورت شفیره بوده و تنها مدت زمان کمی به صورت یک حشره کامل زندگی می کند. سوسک چوبخوار، چوب را از درون پوک کرده و موجب از هم گسستگی آن می شود.

موریانه

از دیگر حشراتی که به چوب و اشیاء ساخته شده از این ماده حمله می کند، موریانه ها هستند. این حشرات را از مهم ترین و اصلی ترین دشمنان اشیاء چوبی می دانند. معمولا نحوه کار آنها به این صورت است که به سطح اشیاء چوبی و یا چوب چسبیده و به عمق آن نفوذ می کند. آنها برای آنکه بتوانند کلونی های جمعیتی خود را خلق کنند باید چوب بخورند و به این شکل است که مبلمان چوبی دچار تخریب و از بین برفتن می شود.

مشکلی که در مورد موریانه و حمله این نوع حشره وجود دارد این است که معمولا سطح چوب سالم است و مشخص نیست که داخل آن چه خبر است. بنابراین معمولا تا زمانی که آسیب های قابل توجه به اشیاء چوبی مشاهده نشود نمی توان به حضور آنها پی برد. البته اگر در اطراف قسمت های چوبی مبلمان، خرده های چوب مشاهده کردید مطمئن باشید که این حشره در حال فعالیت بوده و قصد جان مبلمان چوبی منزلتان را کرده است.

مورچه های چوب خوار

از دیگر حشراتی که می تواند برای چوب ها و مبلمان های چوبی خطر ساز باشند مورچه های چوب خوار است. یکی از جاهایی که این نوع مورچه لانه خود را در آن می سازد، درون چوب است. معمولا این نوع مورچه در جاهایی که فضا مرطوب است فعالیت می کند. به همین دلیل چوب های مورچه خوار در جاهایی که خشک هستند به ندرت دیده می شوند. معمولا توصیه می شود برای محافظت از مبل ها از حمله این حشرات، از خرید مبل های در اقلیم های شرجی خودداری کنید.

ساس ها

معمولا این نوع حشره آسیب زیادی به مبل وارد نمی کند و تنها خطری که دارد نیش زدن انسان هاست. ساس در مبلمان لانه می کند. اگر فردی بر روی مبلمانی که این حشره در آن زندگی می کند، بنشیند احتمال آنکه وارد لباس او شود زیاد است و در واقع این مساله است مشکل ساز خواهد شد؛ زیرا ساس ها از خون انسان تغذیه می کنند. این حشره بدون تغذیه تا ماه ها نیز می تواند زنده بماند و به همین دلیل است که حضور آن در مبل های قدیمی و بدون استفاده اصلا دور از انتظار نخواهد بود.

روش های مبارزه با حشرات موذی در مبلمان

تا به اینجا در مورد حشرات موذی که باعث خراب شدن و از بین رفتن مبلمان می شوند نکاتی اشاره شد و با برخی از آنها آشنا شدید. در این قسمت قصد داریم در مورد روش های مبارزه با این حشرات صحبت کنیم.

دور کردن رطوبت از مبل ها

همان طوری که در مورد شرایط مناسب برای زندگی حشرات آسیب زننده به مبل نکاتی ذکر شد این نکته به دست آمد که برخی حشرات برای زندگی و زنده ماندن به رطوبت نیاز دارند. برای آنکه این فاکتور حذف شود خوب است به نکات زیر توجه شود:

• از پاک کردن و تمیز کردن مبل ها با دستمال های خیس اجتناب کنید. این روش یکی از بهترین روش های فراهم کردن رطوبت و ایده آل کردن شرایط زندگی آنهاست.

• اگر شهر محل زندگی تان میزان رطوبت بالاست توصیه می کنیم از هواکش های قوی در منزل استفاده کرده و میزان رطوبت خانه را کاهش دهید. به این صورت می توان محیط مساعد تکثیر و زندگی حشرات را از آنها گرفت و مانع از فعالیت آنها شد.

• اگر در منزل و یا ساختمان یک دیوار نم کشیده وجود دارد بهتر است هر چه سریع تر برای تعمیر آن اقدام کنید. اگر یک لوله آب که دچار نشتی شده است باعث نم دار شدن دیوار شده، باید نشتی لوله را از بین برد و برای تعمیر آن اقدام کرد.

• از قرار دادن مبلمان های چوبی بر روی خاک و یا چمن اجتناب کنید؛ زیرا مناطقی که مرطوب و تاریک هستند بهترین فضا را برای رشد و فعالیت موریانه ها فراهم می کنند. برای قرار دادن مبلمان در فضای باز به سراغ متریال های بروید که مقاومت بالایی در برابر حمله حشرات دارند.

استفاده از سم

از دیگر روش های مبارزه با حشرات موذی می توان به سم پاشی مبلمان اشاره کرد. برای این مورد بهتر است با متخصصین این حوزه مشورت کنید و بهترین و موثرترین سم را انتخاب نمایید. می توان هر چند سال یک بار و با کمک کارشناس های امر، چوب ها را سم پاشی کرده و یا از بخور مواد شیمیایی استفاده کرد.

سم ها باعث آلوده شدن سلولز چوب شده و به این شکل موریانه ها نمی توانند در آن زندگی کنند. البته توجه داشته باشید که این سموم بوی بدی داشته و بسیار سمی هستند و به همین دلیل به هنگام استفاده از آنها باید دقت زیادی به کار برد.

استفاده از روغن راهکاری برای مبارزه با حشرات موذی در مبلمان

یکی از کارهایی که می توان استفاده کرد تا چوب را در برابر حمله حشرات مقاوم کرد، استفاده از روغن است. وقتی روغن بر روی سطح چوبی مبلمان استفاده می شود، یک لایه و سخت بر روی آن به وجود می آید. این لایه، سخت و غیر قابل نفوذ بوده و از ورود حشرات و تکثیر آنها داخل چوب در مبلمان های چوبی جلوگیری می کند. به این شکل می توان از مبلمان ها در برابر این حشرات به خوبی حفاظت کرد.

قرار دادن مبلمان در معرض نور خورشید

از دیگر راهکارهایی که می توان برای مبارزه با موریانه ها پیشنهاد کرد، قرار دادن مبلمان در مقابل نور خورشید است. در جاهایی که رطوبت محیط بالاست و حس می کنید که قسمت های چوبی وسایل چوبی در اثر این رطوبت خیس شده اند، حتما آنها در در فضای باز و در مقابل آفتاب قرار دهید تا به صورت کامل خشک شوند. به این صورت می توانید از حضور موریانه ها جلوگیری کرده و به آنها اجازه رشد و فعالیت ندهید.

پیشگیری از فعالیت حشرات

یکی از راه های مبارزه با حشرات موذی، پیشگیری است و برای این مورد نیز روش های متفاوتی مانند روش های زیر می توان پیشنهاد کرد:

• یکی از کارهایی که می تواند مبلمان را در برابر حشرات موذی محافظت کند، استفاده از ژل آلوئه ورا است. برگ های این گیاه حاوی ژلی بی رنگ هستند. و اگر آنها را بر روی مبلمان چوبی بمالید می تواند یک لایه محافظت کننده بر روی چوب ایجاد کند. با این ترفند موریانه ها نمی توانند به داخل چوب نفوذ کنند.

• از دیگر روش های پیشگیرانه و بی خطر برای مبارزه با این حشره، ترکیب روغن زیتون و سرکه است. برای درست کردن این محصول باید سه چهارم روغن زیتون را با یک چهارم سرکه با هم مخلوط کنید. بعد از آنکه این محلول را آماده کردید بر روی سطح چوب بمالید تا موریانه ها از بین بروند.

استفاده از نمک

یکی از بی خطرترین روش هایی که می تواند باعث نابودی موریانه ها شود، استفاده از نمک است. اگر در قسمتی از مبلمان چوبی منزل خود حضور موریانه ها را مشاهده کردید، می توانید از نمک استفاده کنید. چنانچه این حشره تمام قسمتی های مبل را به خود آلوده نکرده است این ماده می تواند در از بین بردن آنها موثر واقع شود.

بهتر است نمک و آب گرم را به نسبت های مساوی با هم مخلوط کرده و داخل یک سرنگ بریزید. این سرنگ را داخل تمام سوراخ هایی که موریانه ایجاد کرده قرار دهید. و محلول و آب و نمک را به داخل سوراخ ها وارد کنید.

چند نکته مهم برای حفاظت مبلمان از حشرات موذی

همیشه سعی کنید مبلمان خود را تمیز نگه دارید.

از وسایل دست دوم استفاده نکنید.

برای خرید مبلمان به سراغ مبلمانی بروید که در ساخت آن از متریال ها و چوب های با کیفیت استفاده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *