مجله

انواع روکش های چوبی که در صنعت مبلمان استفاده می شود.

انواع روکش های چوبی

در صنعت مبلمان، چوب بدنه ی اصلی کار را تشکیل می دهد. هر چقدر بدنه مرغوب تر باشد، کیفیت کار هم بالاتر می رود و به طبع قیمت آن نیز افزایش پیدا می کند. برای کاهش هزینه ها و همچنین تنوع در طرح و رنگ مبلمان، معمولا از روکش های چوبی طبیعی و یا مصنوعی استفاده می کنند. این روکش ها بر روی چوب های فشرده ای همچون ام دی اف، نئوپان و… استفاده می شود. برای اینکه بتوانید یکی از مبلمان هایی که با استفاده از روکش تولید شدند انتخاب کنید، باید با انواع روکش ها آشنا باشید و از مزایای و معایب آن ها اطلاع داشته باشید.

روکش چوب چیست؟

روکش چوب لایه ی نازکی ازجنس چوب طبیعی است که بر روی وسیله های ساخته شده ازچوب قرار می گیرد تا ظاهری زیبا به آن ها دهد. این روکش ها در مدل ها و رنگ های مختلفی وجود دارند که به راحتی می توانند نیاز مشتریان خود را برطرف سازند. علاوه بر روکش های چوب طبیعی، روکش های چوب مصنوعی هم وجود دارد که به صورت گسترده مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه قصد داریم شما را با انواع روکش های چوبی که در صنعت مبلمان مورد استفاده قرار می گیردند آشنا کنیم.

روکش های چوبی طبیعی

همانطور که می دانید منابع طبیعی چوب بسیار محدود می باشند و در صورت استفاده نادرست از این منابع، ضرر های جبران ناپذیری به محیط زیست وارد می شود. به علاوه، استفاه از چوب های گران و با ارزش که دارای نقوش زیبایی می باشند، هم به دلیل قیمت بالاتر و هم به دلیل منابع محدود تر، برای مشتریان سخت تر می باشد. از این رو برای کاهش هزینه ها و همچنین صرفه جویی در منابع این گونه چوب ها را به لایه های نازکی تبدیل می کنند و از آن ها بر روی تخته های از جنس نئوپان، فیبر و یا ام دی اف استفاده می کنند.

Veneer به سطح نازکی از چوب معروف است که بسیار نازک است و در طی مراحل خاصی ایجاد می شود. از روکش های طبیعی می توان هم در دو طرف تخته استفاده کرد هم اینکه تنها به یک طرف آن چسباند. برای بالابردن دوام آن، از یک لایه آستر روغنی بر روی آن استفاده می کند. به طور معمول از این روکش ها بروری پنل هایی استفاده می شود که لبه آن ها به صورت مسطح و یا اریب است. چرا که روکش های چوب طبیعی قابلیت انحنای کمی دارند. روکش های چوب طبیعی را نباید در معرض هوای مرطوب و یا خیلی خشک قرار دهید. رطوبت مطلوب برای این روکش ها بین 40 تا 85 درصد می باشد.

برای ساخت مبلمان و یا کابینت ها، از تخته های ام دی اف با روکش چوب طبیعی استفاده می کنند. دلیل استفاده از ام دی اف این است که در دما های مختلف ابعاد آن تغییر نمی کند و دوام آن بالاتر است. این متد در جهان رایج بوده و در صنعت مبلمان به خصوص ساخت مبلمان کلاسیک و سنتی به کار برده می شود.

روکش مصنوعی

روکش های مصنوعی نوع دیگری از روکش های چوبی می باشند که از لایه های موادی مانند کاغذ های تزئینی و یا غیر تزینی ساخته می شوند. این لایه ها را به رزین های مختلف آغشته می کنند تا دوام آن ها را افزایش دهند. همچنین ممکن است این ورقه ها را با استفاده از لاک های پوششی قوی مانند پی وی سی، اکریلیک و… کاور کنند و از آن ها برای پوشاندن سطوح چوبی فشرده مانند امدی دی اف، نئوپان و… استفاده کنند.

انواع روکش های مصنوعی

فویل

Paper Foil ها یا ورقه های کاغذی نوعی از روکش های مصنوعی می باشند. نام تجاری شرکت تولید کننده این نوع روکش لترون می باشد به همین دلیل به روکش های فویل، لترون هم می گویند. این روکش ها از یک لایه کاغذ معمولی ساده یا طرحدار که با رزین پوشیده شده است تولید می شود. با آغشته شدن این روکش ها به رزین، وزنشان هم افزایش پیدا می کند. رزین باعث می شود تا دوام این لایه ها افزایش یابد. این روکش ها با استفاده از چسب و پرسهای نجاری طبقه ای یا پیوسته بر روی چوب های فشرده ای نظیر ام دی اف یا نئوپان چسبانده می شوند.

روکش های مصنوعی لترون از عمومی ترین روکش های موجود برای کاور کردن سطح چوب است که کیفیت اصلی خود چوب را دارا می باشند و در مقابل عوارض طبیعی مقاوم می باشند. از مزایای استفاده از روکش فوی می توان به موارد زیراشاره کرد:

با صرفه بودن
خوش رنگ بودن
دوام
تنوع در طرح
هماهنگی راحت با انواع دکوراسیون

 پی وی سی

وینیل ها یا همان پی وی سی صفحات پلاستیکی با انعطاف پذیری بالایی می باشند که هم از نظر اقتصادی با صرفه اند و هم فرم پذیری خوبی دارند. از این رو می توان از آن ها به صورت سر تا سری بر روی کار استفاده کرد.
روکش های پی وی سی را می توان با رنگ ها و طرح های گوناگون در بازار پیدا کرد. این روکش ها با نقوش مختلفی مانند برجسته، مات، براق و… تولید می شوند و بسته به نوع کاربردشان از مدل های مختلف آن استفاده می کنند. در کنار تمام مزایای این مدل، آسیب پذیری در مقابل عوامل محیطی خارجی و همچنین دوام کم آن از امتیازات منفی برای آن به حساب می آید.

 اکریلیک

نوع دیر روکش های دسته ترموپلاستیک، ورقه هایی از جنس اکریلیک می باشد. این روکش ها تا قسمت زیادی شبیه به روکش های پی وی سی می باشند و مانند آن ها قابلیت انعطاف پذیری و همچنین فرم پذیری را دارا می باشند. علاوه بر این، این مدل از روکش ها در مقابل ضربه مقاوم هستند و در صورت آسیب دیدن آن ها، امکان ترمیمشان وجود دارد به نحوی که پس از ترمیم به راحتی امکان تشخیص بخش ترمیم شده وجود ندارد.

در کنار مزایای گفته شده از این مدل، از معایب آن می توان به مواردی همچون حساسیت در برابر آتش سیگار و همچنین تغییر رنگ در برابر نور خورشید اشاره کرد. این روکش ها در تمامی رنگ ها تولید می شود. از آن جا که این روکش ها نسبت به پی وی سی مزایای بیشتری دارند، قیمت بالاتری هم دارند و محصولات تولید شده با این روکش ها مرغوب تر می باشند.

ملامینه

از پر مصرف ترین روکش هایی که برای ام دری اف استفاه می شود، روکش های ملامینه می باشند. این نوع روکش از کاغذ های دکوراتیو که به چسب ملامین فرم آلدئید آغشته شده است تشکیل می شود و سپس به صورت مستقیم و بدون نیاز به چسب بروی ام دی اف قرار می گیرد. به طور کلی روش قرار دادن این روکش بر روی ام دی اف به دو دسته تقسیم می شود.

1- پرس های طبقه ای
2- روکش زنی پیوسته

پروسه روکش کاری ملامینه تخصصی بوده و به سرماه بالایی نیاز دارد. از این رو کارخانجات تولید ام دی اف خودشان دارای خط تولید روکش ملامینه هستند و می توانند انواع ام دی اف را با تنوع بالا تولید کنند.
معمولا از روکش های ملامینه در زمانی استفاده می کنند که می خواهند سطوح دوام بالایی داشته باشد و در برابر عوامل خارجی مقاومت داشته باشد. از روکش های ملامینه هم بروی ام دی اف و هم بر روی نئوپان استفاده می کنند. تفاوت ام دی اف ملامینه شده و نئوپان ملامینه شده در این است که لبه های MDF ملامینه شده را می توان ماشین کاری کرد و پس از فرم دهی، لبه های آن را با نوار لبه پوشاند.

از مزایای این روکش می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مقاومت مناسب در برابر آب، گرما، سایش و…
امکانات تزئینی روکش های ملامینه

این موارد باعث تنوع بیشتر در تولید محصولات با استفاده از ام دی اف شده است. به طوری که از آن برای ساخت مبلمان ادارای،مبلمان منزل، درب و بدنه کابینت، تخت خواب، لوازم اتاق خواب، پارتیشن، لوازم و مبلمان بچه و… استفاده می کنند. از آن جایی که کار با روکش های ملامینه بسیار راحت تر از روکش های HPL است، بسیاری از کارخانجات تولید ام دی اف از این روش برای روکش کردن MDF استفاده می کنند.

 HPL:

لمینت تحت فشار بالا یا همام اچ پی ال از چندین لایه کاغذ کرافت، یک لایه کاغذ رنگی و چسب های مخصوص تولید می شود. این روکش دارای ویژگی های مثبت زیادی می باشد. از جمله این ویژگی های می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مقاومت در برابر رطوبت، اسید، آب جوش، آتش سیگار، لکه ها و حرارات درجه متوسط
قابلیت شکل پذیری
تغییر رنگ ندادن در برابر نور
مقاومت در برابر پوسیدگی
انواع مختلف پرداخت چوب
تنوع در طرح و رنگ

به طور معمول از ام دی اف های روکش شده با اچ پی ال برای ساخت انواع مبلمان، درب و بدنه کابینت ها و… استفاده می کنند. برای جلوه ی هر چه بیشتر این محصول در هنر مبلمان سازی، از لاک کاری با رنگ دانه های رنگی، مرواریدی، متالیک، مرمری و… استفاده می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *