مجله

ویژگی ها و کاربرد های صندلی آشپزخانه

صندلی آشپزخانه

با توجه به گسترش زندگی شهرنشینی و کوچک شدن منازل مسکونی ممکن است فضای لازم برای قرار دادن وسایل بزرگی مثل میز ناهارخوری در آشپزخانه، خانه ها و آپارتمان ها وجود نداشته باشد. آشپزخانه های امروزی از نظر ساختار با آشپزخانه های قدیمی بسیار متفاوت هستند.  آشپزخانه های جدید محیط بسته ای ندارند که با در یا دیوار از بقیه نقاط خانه جدا شود.

بلکه برای استفاده از حداکثر فضای لازم به صورت باز یا اپن طراحی می شوند و دیوار حائل بین سالن پذیرایی در اینگونه آشپزخانه حذف می شود. در خیلی از موارد برای جدا کردن آشپزخانه از نقاط دیگر خانه و بالا بردن کیفیت دیداری از پیشخوان هایی از جنس و متریال های مختلف استفاده می شود که فضای اطراف این پیشخوان ها مکانی مطلوب برای قرار دادن میز آشپزخانه می باشد.

صندلی آشپزخانه چیست؟

صندلی آشپزخانه وسیله‌ای پر کاربرد در آشپزخانه های جدید است که به شکل اپن و باز طراحی می‌شوند و از آن ها در کنار پیشخوان آشپزخانه یا زیر آن استفاده می شود. این نوع صندلی با نام‌ های دیگری مانند صندلی بار آشپزخانه، صندلی کانتر یا Bar stool و صندلی اپن هم  شناخته می شود.

 صندلی های آشپزخانه در طرح ها و اندازه های متفاوت تولید می شود این نوع دارای پایه هایی برای حمایت از پا است که ممکن است اندازه آن فیکس باشد یا با اهرم که در کنار صندلی قرار داده شده است بتوان اندازه آن را با توجه به شرایط میز پیشخوان کم و زیاد نمود.

 صندلی آشپزخانه معمولاً پایه های بلند و اندازه های باریکی دارند که آنها را برای استفاده در پیشخوان های آشپزخانه و کافه ها به ابزاری مناسب و دم دستی تبدیل می کند.

صندلی های پیشخوان یا اپن آشپزخانه به دلیل داشتن پایه های بلند از دیگر صندلی هایی که در فضای داخلی خانه استفاده می شوند متفاوت هستند و حتی این تفاوت اندازه را می توان در صندلی های میز غذاخوری هم به وضوح مشاهده نمود.

  معمولاً اندازه ارتفاع صندلی های میز غذاخوری در حدود 45 تا 50 سانتی متر است در حالیکه اندازه ارتفاع صندلی های پیشخوان یا اپن آشپزخانه در حدود 70 سانتیمتر در نظر گرفته می شود که به وضوح  می توان تفاوت آن ها را مشاهده کرد.

 از دیگر تفاوت های صندلی میز اپن یا صندلی پیشخوان با صندلی های میز نهارخوری در نوع نشستن است یعنی در این نوع صندلی به دلیل کوتاه بودن زمان نشستن یا پشتی صندلی بسیار کوتاه است یا خیلی از آنها به هیچ وجه پشتی ندارند.

از دلایل عدم وجود پشتی در این نوع صندلی آن است که به دلیل داشتن  پایه های بلند ممکن است جلوی دیداری آنها زشت و نابهنجار شود.‌ همچنین به دلیل کوچک بودن فضای آشپزخانه برای آنکه این نوع صندلی فضای کمتری اشغال کند سعی می شود ساختار آن حتی المقدور مختصر و مفید باشد.

 همچنین صندلی های اپن آشپزخانه طوری طراحی و ساخته می شوند که زیاد تجمّلی نباشند چون برای یک زمان کوتاه مثل خوردن غذا یا چای مورد استفاده قرار می گیرد و ساکنین خانه مدت طولانی از آنها استفاده نمی کنند.

ویژگی ها و مزایای صندلی پیشخوان یا اپن آشپزخانه

صندلی های پیشخوان یا اپن آشپزخانه کاربرد ها و ویژگی های خاص خود را دارند از ویژگی‌های مهم این نوع صندلی نسبت به صندلی های دیگر کوچک و کم حجم بودن آن است که می تواند قابل توجه باشد.  این صندلی ها طوری طراحی و ساخته می شوند که در عین کوچک و کم حجم بودن ساکنین یک خانه بتوانند براحتی از آنها استفاده کنند.

از مزایای صندلی آشپزخانه می توان به مواردی مثل عدم نیاز آن ها  به میز مشخص و همراه و داشتن قابلیت تنظیم ارتفاع اشاره کرد. نمونه های بدون پشتی این نوع صندلی می تواند جلوه دیداری زیبایی و فانتزی  به فضای داخلی خانه ها بدهد.

 از دیگر ویژگی های صندلی آشپزخانه می توان به امکان استفاده از تعداد نامحدود این صندلی اشاره کرد یعنی با توجه به فضای پیشخوان آشپزخانه صاحبخانه می تواند هر تعداد صندلی که نیاز داشته باشد برای آن تهیه نماید چون هیچ محدودیتی برای تعداد وجود ندارد.

این نوع صندلی ظاهری زیبا و شکیل تر از مدل‌ های ساده صندلی آشپزخانه دارد و می‌تواند باعث بالا رفتن کیفیت دیداری فضای آشپزخانه شود. در انتخاب مدل و اندازه این نوع صندلی هیچ محدودیتی وجود ندارد و صاحبخانه می تواند با توجه به دکوراسیون کلی منزل به خصوص رنگ بندی آشپزخانه صندلی های هماهنگ با آن را انتخاب و خریداری نماید.

صندلی آشپزخانه

صندلی آشپزخانه چوبی

انواع صندلی آشپزخانه

صندلی های آشپزخانه با توجه به عناصر مختلفی که در شکل گیری ساختار آنها می‌تواند نقش داشته باشد از تنوع بسیار بالایی برخوردار هستند. از جمله عناصری که می تواند در شکل گیری ساختار صندلی های آشپزخانه نقش مهمی داشته باشد می توان به مواردی مانند طرح، سبک، جنس، رنگ، ارتفاع  و … اشاره نمود. با توجه به این تفاسیر می توان صندلی های آشپزخانه را به مدل هایی که در ادامه می آید تقسیم بندی کرد.

صندلی آشپزخانه حصیری

صندلی آشپزخانه حصیری نوعی از صندلی آشپزخانه است که به دلیل نوع بافت چوبی که در قسمت نشیمنگاه آن انجام شده است بیشتر در منازل و فضاهایی مورد استفاده قرار می گیرند که طراحی داخلی آن ها بر اساس سبک روستیک یا روستایی انجام شده باشد.

 این نوع صندلی آشپزخانه هر چند به دلیل ایجاد حس زیبایی شناختی در فضای آشپزخانه می تواند جلوه دیداری زیبایی داشته باشد اما برای نشستن به مدت طولانی ممکن است زیاد جالب نباشد.

صندلی آشپزخانه جک دار فلزی

  یکی دیگر از نمونه های صندلی آشپزخانه،  نوع جک دار فلزی آن است که شرایطی را برای صاحبخانه  فراهم می کند که  بتواند در صورت لزوم اندازه یا ارتفاع  پایه آن را با توجه به ارتفاع پیشخوان آشپزخانه تنظیم نماید و لازم نباشد با توجه به ارتفاع پیشخوان آشپزخانه نوع مشخصی از صندلی با ارتفاع مشخص  را برای آن فضا انتخاب کند.

 صندلی های جک دار آشپزخانه این امکان را به صاحبخانه می دهند که بتواند با توجه به قد فرد استفاده کننده و ارتفاع پیشخوان آشپزخانه اندازه صندلی را تنظیم نماید.

صندلی چوبی آشپزخانه

صندلی چوبی  آشپزخانه یکی دیگر از انواع صندلی های آشپزخانه است که به دلیل جنس آن می‌تواند هماهنگی و پیوستگی مناسبی میان صندلی با دکوراسیون کلی آشپزخانه و کابینت های نصب شده  ایجاد نماید. هرچند ممکن است صندلی چوبی به دلیل بافت سفت و محکم برای نشستن و تناول خوراکی ها زیاد مورد توجه نباشد.

اما باید به این نکته توجه کرد که زمان استفاده از این نوع صندلی در پیشخوان آشپزخانه کوتاه است و باعث خستگی و ناراحتی فرد استفاده کننده نمی شود.

صندلی چوبی آشپزخانه

صندلی آشپزخانه چوبی با پشتی

صندلی پلاستیکی آشپزخانه

صندلی پلاستیکی آشپزخانه یکی دیگر از انواع صندلی است که در پیشخوان آشپزخانه های اپن و باز به صورت گسترده مورد استفاده قرار می ‌گیرد. دلیل استفاده گسترده از این نوع صندلی وزن سبک و امکان جابجایی آسان آن است که قیمت ارزان و مقرون به صرفه آن هم می‌تواند مزید بر علت باشد.

مهمترین نکته ‌ای که در زمان انتخاب صندلی های پلاستیکی آشپزخانه باید مورد توجه قرار گیرد آن است که باید در ارتفاع پایه های این نوع صندلی دقت شود تا در هنگام استفاده و قرارگیری در زیر پیشخوان آشپزخانه به دلیل کوتاه تر و بلندتر بودن از حد استاندارد موجب اذیت فرد استفاده کننده نشود.

صندلی های آشپزخانه پشتی دار یا بدون پشتی

یکی از نکاتی که در زمان انتخاب صندلی آشپزخانه ممکن است مورد توجه باشد پشتی دار بودن یا نبودن این نوع صندلی است خیلی از افراد که پیشخوان آشپزخانه شان ارتفاع نسبتا بلندی دارد ترجیح می دهند از صندلی های آشپزخانه پایه بلند استفاده نمایند.

معمولا صندلی پایه بلند آشپزخانه اگر بدون پشتی باشد به دلیل داشتن پایه های بلند ممکن است جلوه دیداری بهتری داشته باشد. گاهی اوقات خیلی از افراد ممکن است از پیشخوان آشپزخانه به عنوان میز کار، مطالعه و یاد داشت برداری استفاده کنند در چنین شرایطی برای جلوگیری از خستگی کمر بهتر است از صندلی های آشپزخانه پشتی دار استفاده شود.

 باید به این نکته توجه داشت که صندلی آشپزخانه بدون پشتی به دلیل آنکه در خیلی از موارد فضای کافی شاپ شکل و فانتزی به دکوراسیون آشپزخانه می دهند ممکن است  از نظر جلوه های دیداری مناسب تر و فانتزی تر باشند.

صندلی چوب نراد آشپزخانه

انواع صندلی آشپزخانه

صندلی چرخشی آشپزخانه

صندلی چرخشی آشپزخانه یکی دیگر از انواع صندلی های آشپزخانه است از قابلیت های جالب این نوع صندلی می توان به امکان چرخش 180درجه ای آن اشاره کرد. البته باید توجه داشت که ممکن است استفاده از این نوع صندلی به دلیل تحرک و عدم ثبات برای همه افراد هنگامی که از کانتر یا پیشخوان آشپزخانه برای صرف غذا و مواد خوراکی استفاده می کنند زیاد جالب نباشد.

سخن پایانی

صندلی آشپزخانه یکی از وسایلی است که در خانه های امروزی به دلیل تغییر ساختار داخلی خانه ها جز  لوازم ضروری خانه محسوب می شود. امروزه کوچک شدن فضاهای  داخلی  منازل و آپارتمان ها باعث  شده است که طراحان فضای  داخلی از حداکثر فضاهای لازم استفاده نمایند.

به همین دلیل امروزه آشپزخانه ها به صورت باز طراحی می شوند به شکلی که هیچگونه دیوار حائل و درب بین آنها و فضای داخلی سالن پذیرایی وجود ندارد و تنها ممکن است یک  پیشخوان با ساختار متفاوت به عنوان مرز بین آشپزخانه و پذیرایی در نظر گرفته شود.

همچنین کوچک شدن فضاهای داخلی آشپزخانه ها ممکن است قرار دادن میز غذاخوری را برای صاحبخانه ها سخت و غیر ممکن کند. لذا اکثر افرادی که آشپزخانه های  کوچکی  دارند سعی می کنند از پیشخوان به عنوان میز آشپزخانه استفاده کنند و صندلی هایی در مدل ها و طرح های مختلف در کنار یا زیر آن قرار دهند.

 صندلی هایی که در کنار پیشخوان یا اپن آشپزخانه قرار داده می شود ممکن است به دلیل ارتفاع پیشخوان پایه های بلند تری نسبت به صندلی های معمولی داشته باشند تا جلوه  دیداری آشپزخانه  فانتزی تر و جذاب تر شود.

 صندلی آشپزخانه از لحاظ جنس، شکل،  نوع طراحی، سبک، رنگ  و قیمت متفاوت هستند به شکلی که افراد مختلف می توانند متناسب با شرایط و دکوراسیون داخلی خود نوع مناسب و مقرون به صرفه  آن را انتخاب کنند. شما می توانید انواع صندلی ها و محصولات چوبی دیگر را در گروه تولیدی عاج مشاهده کنید

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *