مجله

نگهداری از لوازم چوبی منزل

نگهداری از لوارم خانه چوبی

.نگهداری از لوازم چوبی منزل اهمیت زیادی دارد. در بیشتر خانه ها، حداقل يک وسیله از جنس چوب وجود دارد. و با مراقبت درست و اصولی می توان کیفیت و زیبایی مبل و لوازم چوبی را به راحتی تا چند برابر افزایش داد. در اینجا هر آنچه درباره تمیز كردن و نگهداری وسایل چوبی خود باید بدانید جمع آوری شده. با ما همراه باشید تا راز داشتن وسایل چوبی براق و تمیز را بدانید.

مراقبت از وسایل چوبی به همان اندازه مهم است كه انتخاب و خریدشان اهمیت دارد. عدم توجه به این مساله باعث می شود تا وسایل چوبی به مرور بخاطر وجود حشرات چوب خوار و يا لكه هایی كه به مرور بر روی این سطوح ایجاد میشوند، زیبایی روزهای اولیی را نداشته باشند. ترمیم رنگ وسایل چوبی، از بین بردن لكه های سياه روی چوب سفید و استفاده از روغن براق كننده چوب و هر آنچه كه می تواند در نگهداری از وسایل چوبی موثر باشند را در ادامه معرفی خواهیم كرد. با مجله عاج همراه باشید.

مهمترین نکات نگهداری از لوازم خانه

نکات مهم نگهداری لوازم خانه چوبی

چند نکته بسیار کاربردی برای نگهداری از لوازم چوبی منزل

روش های زيادی برای نگهداری از لوازم چوبی منزل وجود دارد كه در صورت رعایت كردن این موارد عمر لوازم چوبی منزل شما افزایش پیدا ميکند. و برای همیشه سالم باقی خواهد ماند. بعضی از روش های نگهداری از لوازم چوبی منزل عبارت هستن از:

محافظت در برابر آب

آب باعث آسیب رسیدن به لوازم چوبی منزل می شود. اگر ندانسته روی وسایل چوبی خود آب ریختید يک دستمال خشک بر روی آن  قرار دهید تا آب كاملا جذب دستمال شود و بعد با کمک دستمال دیگر آن را كاملا خشک کنید. اگر مقدار آب ریخته شده زياد باشد و به داخل چوب نفوذ كرده باشد پس از خشک كردن چوب به وسیله دستمال آن را در مقابل نور آفتاب قرار بدهید تا كاملا خشک بشود. همچنین ممكن است آب باعث ایجاد لک بشود. و يا رنگ چوب آن تغییر رنگ بدهد. در این صورت می توانید با کمک روغن های مخصوص مثل روغن ساج آن را به حالت اولیه خود برگردونید.

گردگیری کردن لوازم چوبی

گردگیری کردن لوازم چوبی خانه

گردگیری مداوم

گرد و خاک دشمن اصلی لوازم چوبی هستند. و اگر گردوخاک به طور مداوم بر روی لوازم چوبی منزل قرار بگیرد جلا چوب از بین میرد. و پس از مدتی تغییر رنگ خواهد داد. پس حداقل هفته ای يکی دو بار با کمک دستمال بدون پرز و نرم وسایل چوبی را گردگیری کنید. بهتر است دستمال خشک باشد تا روی چوب لک ایجاد نشود. اما اگر مقدار گردوخاک آن زياد بود با کمک يک دستمال نمناک آن را  تمیز کنید و به هیچ وجه از دستمال های زبر و برس برای پاک كردن وسایل چوبی استفاده نکنید!

این كار باعث ایجاد خراش بر روی چوب میشود. اگر لوازم چوبی منزل شما دارای طرح ظریف و منبت كاری است با کمک يک گوش پاک كن مرطوب گردوخاک روی منبت كاری را پاک کنید و بعد با کمک دستمالی خشک اون را كاملا خشک کنید.

مکان قرار گیری درست لوازم خانه

مکان قرار گیری درست لوازم چوبی خانه

مكان قرارگیری مناسب

برای نگهداری از لوازم چوبی منزل باید آن ها را از حرارت دور کنید؛ نباید وسایل چوبی را در مجاورت وسایل گرمایشی مثل بخاری، شوفاژ و رادياتور و همچنین در مقابل نور خورشید قرار دهید چراكه گرمای زياد باعث خشکی چوب خواهد شد و پس از مدتی چوب دچار فرسایش و ترک میشود وقتی در فصل های سرد از وسایل گرمایشی استفاده می کنید ظرفی پر از آب را بر روی بخاری يا شوفاژ خود قرار دهید تا در هوا رطوبت به وجود آید و وسایل چوبی شما خشک نشوند، همچنین وسایل سرمایشی هم به بافت چوب آسیب می رساند و باعث ایجاد خشکی میشود بهتر است لوازم چوبی منزل را در مقابل وسایل سرمایشی همچون کولر قرار ندهید و آن  ها را هم در برابر در و پنجره نذارید.

سم پاشی كردن

حشرات موذی و موريانه ها به چوب علاقه دارند. و اگر لوازم چوبی منزل شما کثیف شده باشد و يا قدیمی باشند این حشرات به درون آن ها نفوذ كرده و درون چوب تخم گذاری ميکنند. و طی چند وقت چوب پوسیده می شود. پس باید همه وسایل چوبی منزل را از کثیفی دور کنید و به طور مرتب تمیز کنید. همچنین در فصل های بهار و تابستان كه تعداد این حشرات زياد است. اطراف وسایل چوبی را سم پاشی کنید تا حشرات به درون چوب نفوذ نكنند.

روغن كاری

برای این كار اول باید به طور كامل سطح لوازم چوبی را گردگیری کنید. و بعد با کمک يک دستمال نرم آغشته به روغن ساج و يا دیگر روغن های مخصوص چوب سطح را به طور كامل روغن كاری کنید. این كار بهتر است در فضایی باز انجام بشود. چراكه این روغن ها معمولا سمی و قابل اشتعال هستند و نباید در مجاورت وسایل گرمایشی قرار گیرند. شما می توانید حداقل سه ماه يک بار از این روغن های چوب استفاده کنید. تا رنگ وسایل چوبی منزل شما كاملا تثبیت بشود و جلای آن ها حفظ بشود.

روغن کاری از مراحل نگهداری لوازم چوبی خانه

روغن کاری لوازم چوبی خانه

پولیش كردن

اگر لوازم چوبی منزل شما دچار خراش شد و يا پوسته پوسته شده می توانید با کمک يک سمباده آن را به آرامی صیقل دهید و بعد با رنگ های مخصوص آن را پولیش کنید. برای این كار باید از تخصص و مهارت كافی برخوردار باشید تا باعث رسیدن آسیب بیشتر به چوب نشوید.

امیدواریم توانسته باشیم در این مقاله نظر شما را جلب کنیم، شما می توانید برای خرید لوازم چوبی منزل با بهترین قیمت و متریال به سایت گروه تولیدی عاج مراجعه کنید. این مجموعه انواع لوازم چوبی را با بهترین قیمت در اختیار شما میذارد. لازم به ذکر است که همه محصولات این مجموعه دارای ضمانت نامه معتبر هستند!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *