مجله

انواع چوب برای ساخت لوازم خانه

انواع چوب

انواع چوب

اگر قصد دارید که یک پروژه ساخت و ساز را آغاز کنید آشنایی با انواع چوب‌ها می‌تواند به شما کمک شایانی کند. در این مقاله ما در صدد آن هستیم شمارا با انواع چوب ها برای ساخت لوازم خانه آشنا کنیم با ما همراه باشید واین مقاله را از دست ندهید تا اطلاعاتتان درباره ی دنیای چوب ها افزایش یابد.

از آن جا که درختان گونه‌های بسیار متفاوتی دارند بنابراین ما با طیف گسترده‌ای ازچوب ها نیز روبرو هستیم. چوب ها از جمله مصالح ساختمانی است که در طبیعت بسیا زیاد دیده می شوند. در سال های اخیر به دلیل مشکلات زیست محیطی درختان را کمتر قطع می کنند به همین علت ساختمان هایی که در نمایشان چوب به کار رفته نسبت به ساختمان هایی که فاقد چوب هستند قیمت بیشتری دارند و زیبایی آن ها بسیار خیره کننده و منحصر بفرد است.

به طور کلی چوب‌ها به سه دسته تقسیم می‌شوند:

نرم‌چوب‌ها
سخت‌چوب‌ها
چوب‌های صنعتی

نرم چوب ها

نرم‌چوب‌ها ها با نام انگلیسیsoft wood به دسته ای از چوب ها گفته میشود که از درختان همیشه سبز و سوزنی برگ تولید می شوند مانند درختان نراد،سرخدار،کاج، سکویا, صنوبر. از ویژگی های نرم‌چوب‌ها می توان به استحکام بالای آن ها اشاره کرد بسیاری از آن ها مقاومت بالایی در برابر پوسیدگی و حشرات دارند به همین دلیل آن ها را می توان برای اهداف گوناگون به کار برد.

سخت چوب ها

سخت‌چوب‌ها با نام انگلیسیhard wood به دسته ای از چوب ها گفته می شود که از درختان خزان کننده و برگریزتولید میشوند یعنی درختانی که برگ آن ها در پاییز ریزش می کند و برخلاف نرم چوب ها سوزنی نیستند و دارای برگ های پهن هستند مانند درخت بلوط، افرا، گیلاس، ماهون و گردو.اکثرسخت‌چوب‌ها دارای بافت‌ چوبی خاص و زیبا می‌باشند. ازویژگی بارز سخت چوب ها می توان به تنوع و گوناگونی آن ها اشاره کرد. سخت چوب ها معمولا دوام و قیمت بیشتری نسبت به نرم چوب ها دارند.

چوب‌های صنعتی

در کارخانه‌ها چوب‌های طبیعی را به گونه‌ای تغییر می‌دهند که ویژگی‌های مورد نظرشان در آنها ایجاد شود سپس چوب های صنعتی تولید می شوند مانند ، پی وی سی، نئوپان،تخته فیبر،تخته چندلایه و چوب نماها.امروزه تولید انبوه چوب های صنعتی، قیمت ارزان آن ها و استفاده ی راحتتر آن ها باعث شده طرفداران بیشتری نسبت به چوب های طبیعی پیدا کند.

در ادامه شمارا با چند نمونه ی پرکاربرد از هر سه دسته ی نامبرده آشنا میکنیم.

پرکاربردترین نمونه های انواع چوب

چوب کاج

چوب کاج با نام علمی Pine Wood قیمت پایین و تنوع فراوانی دارد. در تزیینات داخلی استفاده می شود و برای فضاهای دنج و گرم مناسب است و عطر خاصی را به فضای شما می بخشد.

چوب بلوط

چوب بلوط با نام علمی Oak Wood با دوام است و از آن در مبلمان و کف پوش ها در دکوراسیون داخلی استفاده می کنند.

چوب شمشاد

چوب شمشاد با نام علمی buxus تراکم بالا و چگالی بالایی دارد و در کارهایی مثل خاتم کاری و منبت کاری استفاده می شود.

چوب ماهون

چوب ماهون با نام علمی Mahogany Wood دارای رنگ‌های قرمز و زیبایی خیره کننده ای است که باعث می شود رنگ خاصی به فضای ساختمان شما ببخشد. برای ساختن درها،مبلمان،ورودی ها و دکورهای داخلی به کار می رود.

چوب راش

چوب راش با نام علمی Beech Woodبه رنگ زرد خامه‌ای یا قهوه‌ای مایل به زرد است که دوام و انعطاف پذیری زیادی دارد و به محیط گرما و روشنی می‌دهد.

چوب صنوبر

چوب صنوبربا نام علمی Poplar Wood یکی از ارزان‌ترین و پر طرفدارترین چوب‌هاست که بافت نرمی دارد و معمولا ارزشمندتر از ظاهرش به نظر می‌رسد.

چوب گیلاس

چوب گیلاس با نام علمی Cherry Woodبرای ساخت مبلمان ،درها و دکوراسیون لوکس استفاده می شود. چوب گیلاس قیمت بالا و رنگ تیره‌ای دارد اما بسیار زیباست.

چوب سرو

چوب سروبا نام علمی cypress چوبی است به رنگ قرمز مایل به قهوه ای که بسیار سبک و نرم است. قابل رنگ آمیزی می باشد و از آن بیشتر برای پوشش داخلی دیواره ها در کابینت ها استفاده می شود.

چوب گلابی

چوب گلابی با نام علمی pear wood چوبی سخت و مقاوم وسنگین است.چوب گلابی یکی از گران قیمت ترین چوب ها است و در ساخت وسایلی مانند آلات موسیقی، ابزارهای چوبی دقیق مثل خط کش، ادوات چوبی و ساخت به کار می رود.

چوب درخت غان

چوب درخت غان با نام علمی Birch Wood به رنگ‌های زرد و سفید دیده می‌شود. قیمت متوسطی دارد و چندان گران نیست.برای ساخت سازه‌های محکم و هیجان انگیزاز آن بهره می‌گیرند.

چوب گردو

چوب گردو با نام علمی Walnut Wood رنگ قهوه ای قوی دارد و به تزیینات دکوراسیون شما رنگ و لعابی تازه می‌بخشد. قیمت بالایی دارد اما زیبایی بسیار چشمگیری نیز دارد.در دکورهای کلاسیک و ساخت مبلمان کاربرد دارد.

چوب توسکا

چوب توسکا با نام علمی Alder Wood حالت طلایی‌ رنگ و روشنی به خانه می‌بخشند. این چوب رنگ گرمی دارد و فضای راحت و دلنشینی را در دکور شما ایجاد می کند. در ساخت درها و پنجره های چوبی کابرد دارد.

چوب زبان گنجشک

چوب درخت زبان ‌گنجشک با نام علمی Ash Wood تقریبا به رنگ سفید دیده می شود. برای کف پوش ها و سازه‌های بادوام ایده‌آل به نظر می‌رسد.

چوب افرا

چوب افرا با نام علمی Maple Wood دارای دو نوع نرم و سفت است. از ویژگی های مثبت این چوب نسبت به انواع دیگر چوب‌ها این است که راحت‌تر پاک و تمیز می‌شوند. قیمت بالایی ندارند و می توانند به دکور مدرن شما زیبایی بیشتری ببخشند.

سخن آخر

از آن جا که انواع چوب ها بسته به ویژگی هایشان کاربرد خاصی دارند آشنایی با آن ها ضروری است. اکنون شما اطلاعات جامعی درباره ی انواع چوب ها دارید و می توانید با توجه به نیاز خود انتخاب مناسبی داشته باشید. امیدواریم از این مقاله بهره ی کافی را برده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *