مجله

ابعاد استاندارد میز تحریر یا میز مطالعه

ابعاد میز تحریر

میز تحریر یکی از کاربردی‌ترین انواع میز است که خصوصا برای دانش آموزان و دانشجویان، نویسندگان و به طور کلی افرادی که ساعت‌های زیادی بر روی این میز کار انجام می‌دهند، اهمیت بسیار بالایی دارد. بنابراین توجه به ابعاد استاندارد میز تحریر بسیار مهم می باشد. امروز انواع مختلف میز تحریر از جنس چوب، MDF  و لمینت، پلاستیک و فلز در بازار یافت می‌شوند که برای مناسبترین جنس آن می‌توان به چوب‌های مهندسی شده اشاره کرد. چراکه این میزها استقامت لازم را دارند (مثل فلز) و جابجایی و امکان کار با آن‌ها راحت‌تر است (مانند پلاستیک).

از آنجایی که میزهای تحریر ساعات زیادی از زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهند، انتخاب مناسبترین نوع آن‌ها، قطعا انتخاب دشواری است‌. از طرفی میز تحریر چیزی نیست که هر روز بتوان آن را تعویض نموده و نو خرید. بلکه باید در انتخاب آن دقیق و هوشیار باشید تا میزی استاندارد انتخاب کنید. بسیاری افراد هنگام خرید میز تنها به جنس، قیمت و نهایتا رنگ و شکل آن دقت می‌کنند؛ در حالی که این اقدام واقعا اشتباه است و ابعاد استاندارد میز تحریر فوق العاده مهمتر از این پارامترها می‌باشد. ابعاد استاندارد میز تحریر چوبی با توجه به سن، قد و ابعاد فرد، فضای مورد نظر و مورد بکارگیری تعیین می‌شود و از مهمترین نکات در خرید میز است.

چرا ابعاد استاندارد میز تحریر مهم است؟

میز چوبی در شکل رایج مستطیل، دارای یک طول، یک عرض و یک ارتفاع است و ارتفاع از دو مولفه دیگر تاثیر بیشتری بر سلامت می‌گذارد. اگر می‌خواهید بدانید چرا ابعاد میز تحریر چوبی برایمان مهم است؟، باید بگوییم: ابعاد میز چوبی مهم است چون میز با ابعاد غیر استاندارد…

سایز استاندارد میز تحریر

به سلامت آسیب می‌رساند.

به خصوص اگر از گروه افرادی هستید که ساعت زیادی را مجبور هستند پشت میز تحریر بنشینند و مشغول کار شوند، بدانید ابعاد استاندارد میز تحریر از نان شب برایتان واجبتر است! چراکه این تکرار هر روزه نشستن پشت میز نامناسب، می‌تواند اثرات جبران ناپذیری بر سلامت جسمی‌تان بگذارد. از جمله اندام‌های در معرض آسیب با میز تحریر با ابعاد نامناسب، می‌توان به بازو، آرنج، زانو، شانه‌ها، گردن، ستون فقرات و چشم‌ها اشاره کرد‌. به عنوان مثال اگر نسبت ارتفاع میز به قد ما نامناسب باشد، برای کار مجبور هستیم زانوها و شانه‌هامان را تحت فشار قرار داده و برای مطالعه به چشمانمان فشار بیشتری را تحمیل کنیم. ارتفاع میز باید به حدی باشد که گردن را حداکثر تا زاویه ۲۰ درجه خم کند‌.

ما را با مشکل فضا روبرو می‌کند

پیش از خرید میز تحریر، باید به فکر جای آن نیز باشیم و با در نظر داشتن ابعاد مناسب، اقدام به خرید کنیم. اگر میزی بیشتر از فضای ایده‌آل محیط داشته باشد، عملا نمی‌توانیم آن را جا داده و بهره‌ای از آن ببریم.

سایز استاندازد میز مطالعه

ابعاد استاندارد میز تحریر

از کارایی میز می‌کاهد.

هدفتان از خرید میز تحریر چیست؟ اولین گام در تهیه این است که روشن و واضح بدانید چه می‌خواهید. ممکن است دانش آموز یا دانشجویی باشید که تنها برای انجام تکالیف و مطالعه نیاز به یک میز تحریر ساده دارد؛ ممکن است نویسنده، محقق، مولف یا مترجمی باشید که فضای بیشتری برای نگهداری و سازماندهی پروژه‌ها نیازمند است؛ و یا کسی که برای پروژه‌های گاه و بی‌گاه، نامه نگاری، طراحی، نقشه کشی، کار با کامپیوتر و لپ‌تاپ، قصد تهیه یک میز تحریر چوبی را دارد. در هر صورت پیش از هر چیز باید فضای لازم برای میز خود را مشخص کنید. نه تنها ابعاد میز، بلکه نیاز یا عدم نیاز به کشو، طبقه یا قفسه اضافه را نیز در نظر بگیرید.

باعث کاهش تمرکز و پایین آمدن راندمان کار می‌شود.

شرایطی را تصور کنید که میز ارتفاع بسیار بالاتر یا بسیار پایین‌تر از ایده‌آل قدتان را دارد. یا با وسعت کم، مادام باعث پایین افتادن وسایلتان می‌شود… آیا در چنین شرایطی امکان تمرکز و افزایش بازدهی هست؟ بی‌شک خیر! پس باید چه کار کنیم؟ در هنگام خرید فاکتورهای لازم برای ابعاد استاندارد میز تحریر را در نظر بگیرید! البته پیش از آن توجه داشته باشید که میز استاندارد تحریر، یک ابعاد واحد ندارد. بلکه متناسب با سن و قد افراد حالت استاندارد آن تیز تغییر می‌کند. به عنوان مثال میز تحریر چوبی کودک، با میز نوجوان و بزرگسال تفاوت قابل توجهی در ابعاد دارد.

ابعاد میز تحریر

ابعاد استاندارد میز تحریر چوبی

ابعاد استاندارد میز تحریر چقدر دارد؟

برای انتخاب ابعاد استاندارد میز تحریر اول از همه باید به قد خودمان (یا برای خرید میز تحریر کودک، به قد کودک) توجه کنیم. ابعاد استاندارد میز تحریر وقتی است که هنگام نشستن، امکان قرارگیری زانو به حالت ۹۰ درجه را به فرد بدهد. از طرفی ارتفاع میز باید به قدری باشد که آرنج و مچ دست ما را در یک امتداد قرار داده و موجب فشار به شانه‌ها نشود. این ارتفاع باید به گونه‌ای باشد که با قرار دادن لپ‌تاپ روی میز، این صفحه دقیقا در امتداد چشم قرار گیرد.

از سوی دیگر فضای نگهداری میز نیز باید از عوامل مهم تصمیم‌گیری برای خرید به شمار آید. چقدر فضا برای میز در نظر گرفته‌اید و قصد قرار دادن چه وسایلی روی میز را دارید؟ کامپیوتر، لپ‌تاپ، کتابخانه ، قفسه کاغذ و لوازم نوشتاری، چراغ مطالعه؟ کدام‌ها برایتان ضروری هستند؟ انتخاب کنید و به وسعت میز بیفزایید.

خوب است بدانید که ابعاد استاندارد میز برای افراد بالغ، به صورت زیر است. اما باز هم فرد به فرد این اندازه‌ها متفاوت خواهد بود:

  • ارتفاع استاندارد از سطح زمین بین ۷۳ تا ۷۷ سانتی‌متر
  • طول استاندارد بین ۷۰ تا ۱۵۰ سانتی‌متر
  • عرض استاندارد بین ۶۰ تا ۷۵ سانتی‌متر
  • فضای پشت میز برای حرکت صندلی بین ۹۰ تا ۱۲۱ سانتی‌متر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *